30 July 2009

~Datang Dengan Janjiku~

Salam semua...semoga pembaca2 blog CPM sentiasa dirahmati oleh Allah s.w.t...dan salam maghrifah wa taqarrub dr CPM utk semua...maaf coz CPM lambat meng "hupdate" blog ni...lately ni CPM bz setlekan hal2 rumah & bsness...but so far alhamdulillah...dun worry CPM x kan lupe utk update blog ni...pasti akan update cuma masa yg menentukan...& hari ini CPM free n ader "something" yg CPM nk kongsikan ngan smua pembaca2 di luar sana...mgkin ader sedikit iktibar & pengajaran utk kita semua...semoga kebaikan akan hadir buat kita semua...insyallah..:)
sila play kan lagu kat video bwh ni ok...br feel sket..:)

Ok la straight to the point,CPM x mo berkias2...takut org salah faham plak nnt...cumanya CPM ingin kongsikan 3 kisah yg berlaku serentak pd bulan july ni...bukan nk bukak aib sesiapa,sbb CPM amat pegang amanah ni pd empunya diri...tp cukuplah kita share apa2 yg patut....sbb mgkin hari ini ianya tidak berlaku pd diri kita,adik beradik kita ataupun saudara mara kita tp akan dtg kita x tahu apa yg Allah tntukan utk kita pula...cumanya "sediakan payung sebelum hujan" dan doa bnyk2 agar Allah tidak turunkan nasib sepertimana kwn2 yg lain alami...amin

Ok jom CPM share kan...ada 3 perkara berlaku serentak pd bulan july ni...that mean ianya berlaku pd 3 org kwn baik CPM sndiri...CPM x kan sebutkan nama nya cumanya CPM nk share kan kisah2 yg terjadi dlm hidup dorg tuh...supaya kita leh amik iktibar sama2...so di akhir entry ni nnt pembaca2 leh bg sedikit pendapat ataupun nasihat buat kwn2 CPM tuh ok...:)

Kisah Pertama

Seorang kwn CPM,Gee (bukan nama sebenar) baru lepas bercerai dengan suaminya....alasan nya ialah suaminya bermain kayu tiga di belakang nya...Gee adalah seorang isteri & ibu kepada 2 org cahaya mata ( sama mcm CPM)...seorang surirumahtangga....seorang yg lurus dan akur dgn setiap apa shj kata suaminya...suaminya pula seorang yg panas baran...bekerja sbg kerani biasa aje...di awal perkahwinan,smuanya indah dan setelah 6 thn usia perkahwinan mereka,Gee berasa seperti ada yg x kene dlm rumahtangga mereka...sbb setiap apa tindakan Gee smuanya x kene di mata suaminya malah suaminya semakin jarang pulang ke rumah...dan alasan yg diberikan adalah outstation...pelik tp itulah reason yg slalu diberikan kpd Gee...mula2 reason tuh boleh jugak diterima tp semakin lama semakin parah....dan Gee memberanikan diri utk menyiasat aktiviti suaminya....dan x lupe jugak,di saat2 mcm tuh Gee slalu wat solat hajat mntk Allah tnjukkan kebenaran dlm umahtangga nya....dan akhirnya,dengan kuasa doa,Allah telah tnjukkan kebenaran apa yg berlaku selama ini di belakang nya....dan dipendekkan cerita,Gee melihat sndiri kecurangan yg berlaku pada suaminya....betapa hancurnya hatinya...Tuhan aje yg mengetahui....sedih,pedih,perit itulah yg ditanggung Gee....dan berkat dr solat istikaharah nya,die tekad utk selesaikan masalah ni di pej agama...dan dipendekkan cerita jugak,panas yg diharapkan smpi ke petang rupanya hujan di tengahari...mmg perit dan sukar nk digambarkan tp Gee harus kuat utk truskan hidup demi masa depan 2 org putera & puterinya...

moral : mmg kita x dpt jgka apa yg bakal berlaku dlm umahtangga kita...tp perkara ni x kan berlaku sekiranya wujud toleransi & persefahaman antara setiap psgn...dan insyallah perkara ni x kan berlaku sekiranya kita wujudkan "nur" dlm umahtangga kita...mksudnya sentiasa solat berjemaah sama2 dan bersalaman mntk maaf sebelum tidur....tp kuasa Allah melebihi segala2nya...yg pnting CPM harap Gee tabah n kuat utk hadapi saat2 yg mendatang bersama dgn anak2 nya...amin ya Allah..:)

Kisah Kedua

Kisah kedua ni jugak berlaku pd kwn CPM jugak...kita ikuti kisahnya ok...tp sebelum tuh mohon pembaca2 blog CPM sedekahkan Al-Fatihah pd arwah suaminya...Al-Fatihah....
ok,lina (jugak bukan nama sebenar) telah berkahwin dengan pilihan hatinya 7 thn yg lepas dan hasil dr perkongsian hidup dengan suaminya lina telah dikurniakan cahaya mata seramai 4 org...dan berdasarkan cerita2 lina pada CPM,apa yg CPM dpt tafsirkan adalah kehidupan nya sgt2 bahagia....malah ramai yg mencemburui kebahagiaan yg mereka kecapi bersama....dan fyi,lina seorang surirumahtangga sepenuh masa dan arwah suaminya seorang bsnessman yg berjaya...dan kehidupan mereka boleh dikatakan financial freedom tp bukan mewah...lina ni seorang anak tunggal yg telah kematian ibu & bapanya...dan jugak family mertua sebelah suaminya pon sudah meninggal...dan dipendekkan cerita,pada awal july 2009 baru2 ini,lina dikejutkan dengan satu berita yg yg sukar utk diterimanya.....:( ya Allah,CPM pulak nk mengalirkan air mata ms nk menaip kisah lina ni....sbb CPM dpt gambarkan camna perasaan lina di ketika itu dan mgkin di saat2 ini lina sukar utk terima lagi.....org yg lina syg,org yg lina anggap sbg pelindung dirinya & anak2 nya pergi meninggalkan nya buat selama2 nya.....:(( ya allah,dugaan apakah yg Kau telah berikan pada sahabatku itu?? tp kita sbg manusia x dpt nk lawan & tolak kuasa2 & ketentuan Allah tuh....kene redha but dlm ms yg sama kene bebetul kuat sbb lina ada 4 org cahaya mata yg masih kecil dan tiada family...mgkin pd CPM & kwn2 lain tempat die mengadu segala2 nya....tp syukur jugak,pemergian suaminya ada jugak la yg die tinggalkan utk isterinya...i mean sedikit harta & insuran utk lina uruskan hal2 die & anak2 nya....lupe plak,suaminya meninggal dunia akibat serangan jantung ( ya Allah takutnya sbb mr ruffy pernah kene kes mcm ni dulu...) tp mgkin itulah suratan yg Allah dh tentukan dlm hidupnya...dan kita sebagai hamba yg masih hidup harus meneruskan hidup ini dan perbanyakkan lagi amalan2 kita...

moral: kepada lina,u kene kuat ok utk hadapi hidup u & anak2 u....ingat,Allah melarang kita utk meratapi org yg telah pergi....dan bnykkan sedekahkan Al-Fatihah pd arwah suami mu ok...dia akan tggu kamu di syurga nnt...amin....alhamdulillah sbb lina masih ada "harta" yg telah suaminya tinggalkan....hope u dpt belanja kan harta2 tuh ke jalan yg diredhai dan utk ms depan 4 org anak2 u tuh ok.

Kisah Ketiga

Kisah ketiga ni pon berkisarkan ttg rumahtangga jugak cuma yg bezanya dgn 2 kisah td tuh ialah ziha (bukan nama sebenar yaa) telah berkahwin dgn suaminya 4 thn lepas dan masih belum dikurniakan cahaya mata...mgkin ini dugaan buatnya...tp berdasarkan apa yg diceritakan pd CPM,suaminya dr segi agama,tidak mengambil berat sgt...i mean,dr segi solat...boleh dikira berapa kali die solat (berdasarkan cerita ziha)...kdg2 bile ziha ajak solat bersama,ziha balik yg kene maki hamun....:( sedih tp itulah hakikatnya....smpi kdg2 ziha rasa "kosong" dlm umahtangga nya ditambah lagi sunyi tnpa cayahamata....asyik mengejar duniawi tp akhirat x pandang lgsung...nauzubillah min zalik...:(

moral: kpd ziha,CPM harap jgn berputus asa utk terus berdoa dan berdoa smpi Allah kabulkan doamu....mgkin 1 hari nnt suami mu akan berubah ke jln Allah....dan CPM jugak berharap akan ada "nur dan sinar" dlm umahtangga kalian berdua....dan moga Allah kurniakan cahaya mata buatmu satu hari nnt...jgn jemu utk terus berdoa...& always think positif to Allah ok....insyallah amin...:)

itu adalah kisah2 yg berlaku serentak pd kwn2 CPM july ni....mmg kita rasa sedih tp lebih perit pd insan2 yg menanggung nya kan?? so CPM harap dgn kisah2 ini,dpt kita ambil iktibar sama2....apa yg baik dtgnya dr Allah dan yg buruk itu dr kelemahan kita semua....last skali CPM amat suka dgn kata2 pujangga ini...

"Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah."

22 CPM's comments:

  1. alam perkahwinan banyak dugaannye kan kak..sebelum berkahwin kite taktau ape yang akan terjadi pade hidup kite akan datang..semuanye perjudian hidup..tak pasti samaada langit tu sampai bile sentiasa cerah..dan bile mendungnye pon kite takkan tau..

    kite hanya mampu berdoa..supaya rumahtangga kite sentiasa di rahmati dan di berkati Allah S.W.T..

    apa yang terjadi tu..yang baik dtg dari-Nya..yang buruk datang dari kesilapan kita sendiri..wallahualam

    ReplyDelete
  2. .cpm!
    .kt kisah ke 3 tuh, ade 2 name berlainan
    .ziha n fauziah
    .trsalah type ke?

    .td nk bkk blog cpm x leh
    .cpm private ke?
    .invite kite leh?
    .suke bce blog cpm
    intanurulfateha@gmail.com

    .tenks cpm! :)

    ReplyDelete
  3. missdiya84: aahh betul tuh nad...nasib kita akan dtg kita x tahu kan?? cuma apa yg leh kita buat hanyalah berdoa je...amat percaya dgn kuasa doa!!

    nurulfateha: yupp tersalah type...tq sbb btulkan..hehehe...gara2 kepenatan menaip la ni...heheh...aahh td private kejap je sbb nk betulkan pape yg patut..now dh open balik..:)tq sbb sudi baca blog CPM yg x seberapa ni..:)

    ReplyDelete
  4. sdeynyerr kak..nak2 yg kisah no 2 tuh:( kawen dah 7 tahunn..heppy..x de masalah ponn..tp ada dugaan si suami die dah pegi dulu:( waaaa...sedeynyerrr kak..

    moral of the story : So, akk pon kene jaga abg rafi baik2 ok..slalu ada kat sisi die..:) n x lama lagi dah ada 3 owang anak kan??x sabauuu nia haaa nak timang anak buah bawuuu!!hahaa

    p/s: nak kisah ke -4..haha

    ReplyDelete
  5. betul yang..terharu akak baca...sedih pun ader...ni juga untuk pengajaran buat kita semua..APA YG PENTING ADALAH BANYAK2 BERDOA dan INGAT PADA ALLAH..HANYA DIA SAHAJA YG MAHA MENGETAHUI...

    ReplyDelete
  6. betul yang..terharu akak baca...sedih pun ader...ni juga untuk pengajaran buat kita semua..APA YG PENTING ADALAH BANYAK2 BERDOA dan INGAT PADA ALLAH..HANYA DIA SAHAJA YG MAHA MENGETAHUI...

    ReplyDelete
  7. Berkahwin adalah sangat mudah..tetapi nak melayarinya perlu "kapten" yg kuat and anak kapal yg menyokongnya dari belakang...semua org ada kisah masing2..maybe kita bahagia sekarang..nanti2 kita tak tau kan...Ya Allah...buat ketiga2 kawan hany...kaklyn doakan masing2 tabah menghadapinya dengan cara masing2..kita ada agama..pegang la kuat pada agama kita..cari seseorang yg boleh membantu menguatkan semangat..jgn pilih salah orang...

    Buat semua yg tak kawin lagi...jgn fobia bila dgr crita ni..Allah dah menjanjikan hak masing2.....kalo teruk..itu dugaanNya..kalo baik...kena tingkaktkan lagi keimanan padaNya...

    Waaahh...macam ustazah Bahyah dah hakuu niiii.....

    ReplyDelete
  8. irine nadia marcello: betul dik,akak kesian kat kwn akak yg kisah no 2 tuh...dh bahagia complete then Allah tarik nyawa suami die plak...makkk aiii tersentap jiwa akak dik...sedih sgt2...:(

    insyallah akak akan jaga abg rafi sebaik yg mgkin...akak akan pantau kesihatan die...:)

    intank: betul kak...smua kisah2 tuh leh kita jadikan iktibar kan?? n kene bnyk2 doa..:)

    katak_78: betul tuh kak lyn,dh sejibik mcm norbahyah dah nia...ngeh2...ada bakat beb...ehehe...:) ok serius2...ermmm stuju x kalau kita ckp perkahwinan tuh satu nasib?? sape stuju??

    ReplyDelete
  9. ermmm,sedih jugak bc entry nie...nasib kite akan datang pon xtaw lagi mcmane kan...sme2x lah kite byk2an berdoa pd Yang Esa...mudah2xan dipermudahkan urusan kite didunia n akhirat kelak,insyaAllah...amin...

    to cpm:copy sket ayt honey,cpm kan...huhu

    ReplyDelete
  10. hmmm...sgt sedey ini cerita..

    tapi lagi sedey apa yang berlaku kat aku! tapi ingt kene redha!~

    ReplyDelete
  11. dalam hidup nie kite xdpt jangka ape yg akan berlaku..ape2 pun kita kene sentiasa persiapkan diri....
    apa yg kita ada semua hanya pinjaman semata...sampai masa dan ketika kita kene pulangkan pada yang lebih berhak.....

    pesan mak : kalau orang lain x amek hak kita, Allah tetap akan amek semula hak Dia...

    =)

    ReplyDelete
  12. salam...
    thanks ya CPM bg nasihat kt sy..
    malu jer dhla entry 2 penuh dgn KEMARAHAN..
    tention gler kt cni...
    xpnh jumpa sblum ni kengkwn yg perangai jahat n tikam drpd belakang cam skrg ni...
    sabo jela...
    byk pengajaran dpd entry CPM ni..

    ReplyDelete
  13. sedih sgt kisah no 2 ni....
    Semoga roh suami kwn CPM dicucuri rahmat...AMIN
    tp sy lbh memahami kisah ke 3 cz sy alami sendiri....
    sy melihat sndiri betapa SABARnya SEorang IBU melayan karenah suaminya yang tidak takut pada ALLAH...
    inilah kisah hidup sy dan mak..

    ReplyDelete
  14. olalla cpm honey nurhaliza..
    niyh wat 1st time nyer sy komen kt snih..

    sdey la klu da kawen jd camtu..
    sblom kawen janji laen, da kawen laen lak jadinye..
    takot sgt2.. ckgu pun ade ckp, bile da kawen niyh, umpama kite petaruhkan hidup kite.. huhu!

    p/s: takot sgt2 sbb skg kt clas da de virus nk kawen dlm dri niyh.. wawawa!

    tp sbnrnye bkn nk ckp bnde2 niyh.. sy de bace kesah aizul.. n sy rase sy fhm pe yg jd kt die 2.. act mummy sy, masuk rinih da dekat 6 bulan sakit teruk.. xbley bangun lgsg, batuk2 yg sgt dasyat n batuk 2 sgt2 jahat, die nak mummy sy muntah2.. abes rambut mummy luruh.. dlu sihat, skg da kurus kering,rambut abes luruh,kulit2 kt bdan skg pn da jd laen.. ntah la..klu nk ckp 2, pnjg sgt.. hanya tuhan je yg tahu betapa sedeynye se0rg anknye mlihat keadaan mummy die camtu.. da abes ikhtiar dah, brubat mcm2 tmpt, tmasuk darul syifa di ipoh n bndr baru bangi.. skg da tnjuk prubahan sket, alhamdulillah,, tp yg lebey mnyedihkn lagi, bru2 niyh dktr ckp, kesan drpd buatan org 2, my mummy disahkan had ischaemic heart disease.. (sedey sgt2, nk mnitis air mate disaat nulis niyh).. tp pe yg lebey mmwatkan sy terharu..
    daddy sy, selama 6 bulan mummy xbley bangun, xbley jln, daddy la yg jage mummy sy.. sume keje kt rumah 2 daddy yg wat sbb kt0rg adk brdk sume tggal kt hstel..daddy penah mnitiskn air mate die sbb sdey tg0k keadaan wife die mnanggung pndrtaan 2.. ntah lak kak.. ya Allah, sm0ga daddy sy 2 trus tabah.. n skg niyh kwn2 je la tmpt sy hilangkn sume sdey2 niyh..

    p/s: sm0ga aizul sehat mcm dlu blik.. akak bwak la die gi brubat smpai pulih..
    p/s/s: lpas niyh dlte je la cmment niyh, malu lak.. sbb cara ni je nk cntact cpm.. huhu!

    ReplyDelete
  15. ur wlc0me..
    mm?
    da bace?? cptnye...
    tkpe, mummy sy pn same situasi die ngan aizul, s0 sy fhm sgt2..
    org yg xkne mmg la bley ckp mcm2..
    phone number?
    sy dduk kt hstel, class mate ngn fairus..
    kt0rg bley 0n9 je la..
    tp tkpe la, jp g sy send..

    ReplyDelete
  16. smoge mereka semua tabah... yg pntg ingatlah Allah swt. kite datang dari-Nya & dari-Nya juga kite mohon petunjuk supaya kite tak sentiasa lalai...

    p/s: ihik... ckp cam ustazah2 gitu... maluuu....

    ReplyDelete
  17. ohooo.. psl order tuh... yeah!! kite tgh bertgks-lumus siapkan nih... waduh2...

    ReplyDelete
  18. salam.. macam2 citer dlm dunia ney..
    tmbah2 dunia prkahwinwn ney..
    mcm takot je nk khwin..
    kdg2 x pcye kT laki smpai skunk..

    ReplyDelete
  19. ai cpm..
    tumpang lalu...meh ler masu blog kiter..

    ReplyDelete
  20. to gee aka bukan nama sebenar..
    smoga tabah mgharungi khidupan bersama harta yg tak ternilai itu..
    ai tmpang simpaty tau...huhu

    ReplyDelete
  21. salam CPM...
    CPM buzy ker????
    lame x hupdate bloG???

    ReplyDelete
  22. hanny...mana pigi? kaklyn bagi msg tak reply...what happened???sehat takk?

    ReplyDelete