15 November 2009

~ Yang senang dapat itu bukan Sahabat~


"Sahabat umpama baju yang kita pakai. Ia melindungi kita, mengindahkan kita, menjadikan kita sempurna di mata orang lain."

Kawan? Kawan mungkin sekadar pen yang terletakPhotobucket kemas di poket. Ada boleh, tak ada tak apa. Kadang-kadang pen sangat berguna, kadang-kadangan langsung tak guna, terutama bila dah tak ada dakwat. Kalau pen dakwat cair kadang-kadang dakwatnya melimpah hingga merebaklah warna hitam atau biru di poket baju kita. Itu dia kawan, kadang-kadang berguna kadang-kadang menyusahkan.

"Sahabat umpama baju, umpama seluar, pendek kata umpama pakaian. Kita sentiasa mahu pakaian yang cantik, yang kemas, yang mahal, sahabat pun serupa itu jugak."

Kita mahu yang sentiasa melindungi kita, yang sanggup bersama kita. Kalau kita berpanas dia pun sama berpanas, kalau kita sejuk dia membungkus tubuh kita dari kedinginan. Kadang-kadang dia menyebabkan kita bangga amat, apabila dia berjenama dan mahal.

Macam sahabat kita orang kenamaan, orang popular, ternama lagi kaya kita rasa bangga amat berdamping dengan dia.

Soalan saya, anda ada ke orang yang macam tu, yang boleh anda namakan sahabat, panggil sahabat sebab dia sangat melindungi, sangat berjasa, sangat baik, sangat menyokong, sangat segala yang baik-baik.

Jadi, ampun maaf, saya rasa sikit kelakarlah bila tak pasal-pasal ada orang mengaku dia sahabat, sebab proses untuk layak digelar sahabat ni makan masa. Takkan sehari dua kenal dah jadi sahabat. Lebih kelakar bila daftar terus jadi sahabat. Daftar pulak melalui SMS. Ai, senangnya??

Awas, sahabat-sahabat yang bergini, percayalah, lebih ramai orang akan termakan. Awas, hati-hati. Sebab sebetul-betul istilah sahabat itu seperti mana yang kita boleh baca bagaimana para sahabat membantu perjuangan Rasulullah s.a.w. Itu baru sahabat namanya.

"Para sahabat Rasulullah umpama bintang-bintang di langit dan Rasulullah s.a.w. itu umpama bulan."

Kalau malam ada bulan mengambang penuh, dah tu ada bintang-bintang pulak, memang indah malam tu, ya tak.

Pernah kita nampak bintang yang berantakan sesama sendiri kat atas langit tu? Atau dia datang kat bulan, hantuk bulan dan pergi. Ada? Mana ada. Bintang terus indah, mengerdip di tempatnya. Tak gaduh, tak dengki, tak khianat, tak makan kawan, tapi terus mengindahkan bulan, mengindahkan sahabatnya.

Dan dek begitu ciri-ciri sahabat, maka untuk anda dapat sahabat anda sendiri kena memiliki ciri-ciri sahabat. Nak jadi shaabat anda kena ada ciri sahabat.

"Nak dapat sahabat anda lebih dulu kena jadi sahabat."

Nak dapat sahabat yang baik, yang A1, yang melindungi, yang menyokong, anda sendiri perlu jadi sahabat yang menyokong pada sahabat tu. Kalau anda sendiri buruk, mana mungkin anda dapat sahabat yang baik. Kalau dapat pun sahabat pun yang sama buruk. Faham tu…

"Seorang yang bertanggungjawab itu merupakan warganegara yang baik; pemimpin yang jujur, pengikut yang taat, majikan yang bertimbang rasa, pekerja yang cekap dan sahabat yang setia."

***********************************************************************************
ok berbalik pd cerita sebenarnya....CPM ada sorg je sahabat yg betul2 CPM percayai...tp 2 thn kebelakangan ni CPM x tahu mana punca nya...x tahu di mana silapnya hubungan persahabatan antara kami jd semakin hambar...x seindah dulu...mksudnya dh x de sms2...bertanyakan khabar jauh sekali...masing2 bz dgn komitmen masing2...lg la membuatkan persahabatan tuh terbiar begitu shj...dan semakin hari,kami seperti "org asing" ...terkilan...sedih & mcm2 lg perasaan dlm hati ini...

Mmg hati terlalu sedih mengenangkan persahabatan yg kerana Allah ni terbiar mcm tuh je...

Sahabat adalah orang yang kita sayangi dan menyayangi kita, orang yang memahami kita,orang yang bersama kita tika susah dan senang.menerima kelebihanan kita dan berusaha memperbaiki kekurangan kita,sahabat juga sentiasa bersama kita tika dunia mengejar kita dan tidak meninggalkan kita tika dunia meninggalkan kita..sahabat adalah yang sentiasa berpesan2, bertukar2 pandangan,berbalas2 doa..x gitu?

Dan setelah hampir 2 thn kami berdiam diri tnpa sebarang khabar berita...akhirnya Allah temukan kami jugak...dan masa chatting tuh la,sessi luahan berlaku...dan alhamdulillah,segala2 nya telah selesai...dan alhamdulilah,kini CPM telah dpt sahabat CPM kembali....syukur kat Allah sgt2 kerna mendengar doa hamba MU selama ini....

dan last week kalau x silap,kami telah decide utk bertemu pd hari sabtu 14 november 2009...dan pejam celik pejam celik,masa yg kami nanti2 kan telah pon tiba....

kami janji jam 11 pg utk bertemu tp CPM terlewat kul 11.50 br smpi kat tmpt yg kami janjikan tuh....hehehe...sorry dear,i'm late...setlekan dorg..that's why terlewat sket...('-")

so pd pertemuan tuh bnyk bnde yg kami share & luahkan...sgt2 happy...tetibe kngn di zaman sek terimbau seketika....dulu kat sek kami rapat sgt2...tp kami rapat & kenal pon lewat..kalau x silap form 2..itupun sbb ada satu perkara yg membuatkan kami kenal & rapat dan seterusnya jd sahabat....

so dipendekkan cerita,tibalah utk ms kami berpisah sementara sbb CPM harus pulang awal sbb my parents nk dtg dr melaka...so lebih kurang jam 3.45ptg kami pon sama2 balik....tp walaupun sekejap,tetap berasa puas & lega sbb ikatan persahabatan tuh kami telah dptkan smula...syukur alhamdulillah....

so layan pic2 kami berdue ok...('-")



CPM honey nurhaliza with nizza abira

ni pic ms nk balik...bnyknya shopping2...=)

syukur Allah masih sayangkan lg persahabatan kami...('-")
sgt2 happy...=)

sahabat sejati sukar ditemui..

bersahabatlah kamu demi kerana Allah...

"Sahabat umpama baju yang kita pakai. Ia melindungi kita, mengindahkan kita, menjadikan kita sempurna di mata orang lain."

irfan with aunty nizza...

10 CPM's comments:

  1. yes, nak dpt sahabat aku lebih dulu kene jadi sahabat. itu aku akui & aku akan sentiasa perbaikki apa yg kurang...

    hepi sgt dgn pertemuan smlm..lama dah kita tak lalui saat2 itu kan...? Moga Allah beri kita peluang lg utk bersama, InsyaAllah... :))

    Utk semalam thank's 4 everything, aku akan hargai "LA TAHZAN" pemberian ko itu. akan aku jadikan dia peneman bkn saja dikala senang malah susah juga.

    ReplyDelete
  2. betul tuh long...aku rindu saat2 kita kat sek dolu2...bnyk btul kngn antara kita rite??

    aku happy dgn pertemuan yg allah rancangkan utk kita smlm...sgt2 bersyukur...aku dh dpt kembali sahabatku smula...alhamdulillah

    moga pertemuan ke 2 ini menjanjikan yg lebih baik lg utk persahabatan kita...amin insyallah...:)

    ReplyDelete
  3. salam CPM
    btol apa CPM ckp..mencari kawan yg btol2 ikhlas bukanya senang..
    nak mengekalkanya pun susah..

    Wish u hepy alwayz..

    ReplyDelete
  4. semoga hubungan persahabatan kalian bderdua dirahmati ALLAH selalu..
    uhh i can feel that ,bess kan dpt jumpa n shopping dgn kwn yg terbaik dlm hidup kita~

    ReplyDelete
  5. wani: btul tuh...susah kan nk dpt sahabat yg terbaik utk dunia akhirat tp kalau dh dpt tuh jgn sia2 kan,...sgt2 happy smlm...sbb dh dpt kembali sahabat CPM..:)

    aena: tq aena...smlm mmg hari yg sungguh indah n bermakna skali sbb jmpe balik sahabar lama...syukur alhamdulillah....allah masih sygkan persabatan ni....sempat lg kami bertukar2 adiah...:)))

    ReplyDelete
  6. wow!!! meletup mama2 skang kan? hehehe

    btw mama CPM, benjoy mengidam ikan tenggiri sambal nih ha!

    *sorry teroff topic plak!~ agagagag!~

    ReplyDelete
  7. alhamdulilah..walaupun saya terlibat secara tak langsung untuk memulihkan perhubungan akak ngan kak niza, tapi saya tetpa berbangga kerana akak n kak niza dah pulih macam dulu..hehehehe..saya tahu antara kalian berdua memang ada sesuatu yang sukar untuk dipisahkan.moga ikatan persahabatan nih, akan kekal hingga ke syurga..aminnn

    ReplyDelete
  8. salam. smoga persahabatan yang terjalin ever lasting. by the way, nak tanya boleh, macam mana eh kak honey buat kotak hijau yang dlm ada tulisan tu?

    ReplyDelete
  9. suker tgok akk punyer persahabatan.. n family...

    ReplyDelete
  10. aizul: aaahhh meletop pomm2 nia...bnyk la ko nya meletop...vogue je sudeyhhh..:))

    fieza hamid: tq laling sbb mendoakan kami berbaik smula...mgkin allah lebih sygkan persahabatan kami ni kan?? syukur alhamdulillah...(nada hai-o) ahahha

    shaera: tq dear...hrp hubungn persahabatan pasni akan lebih diberkati oleh NYA..:)

    meiko: suke tgk tang mana tuh yanggg?? btw,tq sudi singgah..:)

    ReplyDelete