12 July 2010

~ shooting irfan & mya ~

rasa bebas kan mya??

mya,pandang mama cpt...

ok kami dh ready mama...

kami bahagia...

sejuk perut mengandungkan kalian berdua syg..

ok ke senyum cmni mama??

happy....

ikatan adik beradik yg suci...

mama,abg syg mya ketat2...

i loikeeee this pic...so lovely...

mya buat apa tuh dik??

ok ni babah yg ajar...;p

hahahaha..;p

abg haus la mama...

kami panas & haus la mama...

ok ni muka dh badmood...

adik mya comel laa...

mama syg kalian berdua syg...





Photobucket

kasih sayang seorang abang terhadap adiknya....('-")

Photobucket

APA YG ANDA DPT TAFSIRKAN DARI 2 PICTURE DI ATAS?? KEGEMBIRAAN DUNIA KANAK2...TAWA RIANG MEREKA,KEMANJAAN MEREKA,KELETAH MEREKA BENAR2 MENCUIT RASA...SUNGGUH INDAH ALAM MEREKA KAN?? SUCI DARI SEGALA DOSA...('-")

Assalamualaikum sebagai pembuka bicara entry pada kali ini...semoga kalian yg membaca karya2 saya ni sentiasa Allah memberkati & meredhai...amin amin amin...semoga kita smua semakin kuat & sabar dengan ujian2 Allah...Allah uji kita,itu tandanya Dia benar2 sygkan kita smua...x mahu kita smua terleka & terlalai dgn arus duniawi...cube bayangkan kehidupan org2 yg tidak mensyukuri nikmat2 Allah...itupun satu ujian jugak utk mereka...apa2 pon kita sebagai khalifah NYA,kene sntiasa bersyukur...ok ckup sebagai kesedaran utk kita pagi ni...jugak pesan utk saya agar terus kuat dgn ujian2 Allah...insyallah...('-")

Ok la,berbalik pada entry yg telah saya janjikan tempoh hari...entry ttg life anak2 saya...ini yg saya janjikan sbb sudah lama saya tidak cerita psl mereka dalam blog ni...asyik2 entry tutorial aje kan...bimbang pembaca2 boring dengan entry tersebut...yg mana suka membacanya just keep it up yaa...yg pnting,saya akan curi2 masa utk mengupdate blog saya ni...itu janji saya...insyallah..('-")

Alhamdulillah Allah telah kurniakan saya sepasang anak penyejuk hati,anak2 yg baik,bijak... Bahkan, anak yang baik ini akan memberi manfaat kepada ibu bapa apabila kembali kepada Allah. Akhlaq Hussain pernah mengungkapkan, “Anak-anak yang soleh akan menjadi sumber sedekah jariah bagi ibu bapa”. Itupun jika anak-anak itu dididik, diasuh dan dijaga diri serta jiwa mereka dengan sempurna hingga menjadi mukmin yang sebenar. Hanya anak soleh yang melayakkan seorang ibu atau ayah memperolehi sedekah jariah di akhirat nanti.

Tidak semudah yg kita sangkakan menjadi ibu bapa yg sempurna utk anak2...saya jugak tidak terlepas dr ujian2 mendidik & membesarkan mereka...tp alhamdulillah Allah beri saya kekuatan utk mendidik seterusnya membesarkan mereka dlm keadaan yg smpurna & baik...dipetik dari kata2 seorg ibu mithali " utk mendidik & membesarkan anak2,seorg ibu jgn putus2 mendoakan anaknya setiap masa & detik" itu yg saya pratikkan utk menjadi seorang mama yg baik & terhebat...kdg2 ujian dlm mendidik mereka itulah,saya jadikan kekuatan utk saya menjadi seorg mama yg terbaik utk mereka...mcm mana mak saya mendidik saya,mcm itu jugalah saya mendidik mereka...cuma konsep saya mendidik mereka ialah "ketegasan dalam kelembutan" itu cara saya...('-")

ok itu kisah saya sebagai mama...jom saya ceritakan serba sedikit ttg anak bujang kesayangan saya sorg tuh,Raja Irfan...smua org sedia maklum irfan skang dh pon berumur 4 thn...tp tingkah laku & percakapannya bukan seperti kanak2 yg berumur 4 thn tp seperti kanak2 yg berumur 7,8 thn...alhamdulillah sepanjang saya mendidik nya,tiada apa2 masalah cuma irfan mudah sensitif berbanding dgn adiknya,damia....maka perhatian harus dilebihkan pada si dia...mudah merajuk kalau pertanyaan nya tidak dijawab...mudah faham apa yg dipelajarinya...alhamdulillah...

Damia...yaa ini anak dara kesayangan saya...sejak dari lahir sehinggalah skang,damia seorg anak yg baik,tidak banyak karenah seperti abg nya...lebih bersikap berdikari dlm smua perkara...seorg yg manja...menggemarkan brg2 pink seperti mama nya...mgkin telah dididik sebegitu rupa sejak dari kecil...

Bersyukur kerana segala2 nya Allah permudahkan dalam hidup saya...tipu la kalau saya katakan tiada ujian @ dugaan semasa mendidik & membesarkan mereka tp smuanya tuh,Allah yg beri kekuatan ni utk saya...sehinggalah ke hari ini...apa yg anda smua lihat dlm kehidupan saya hasil dari sifat AJAIB iaitu KESABARAN yg Allah telah kurniakan dlm diri saya...mgkin jugak Allah kurniakan sifat istimewa itu dalam diri kalian smua kan?? syukur alhamdulillah...('-")

Alam kehamilan itu sgt2 indah bukan?? tuh smua keistimewaan yg telah Allah kurniakan bg insan2 yg bergelar seorg ibu @ mama...dan jgn lupa ambil kesempatan semasa hamil tuh,doa sebanyak yg mungkin utk diri anda,family anda,baby yg anda kandungkan...apa shj yg anda ingin doakan...gunakanlah sebaik2 nya waktu ini utk doa pd Dia...doa ibu mengandung lebih cpt & mudah Allah makbulkan..amin amin amin...('-")

Ok la,x mo berceloteh panjang daaa...tetibe plak penat menaip2 ni...maka akhir sekali saya hadiahkan anda smua dgn gambar2 shooting anak2 saya...Semoga kita smua dlindungi oleh Allah...semoga kita smua dikurniakan sifat SABAR tuh dlm diri kita...

Akhir sekali,cube renung2 kan kata di bawah ni...

Oleh itu, cuba tanya diri kita. Seriuskah kita dalam kerja mendidik ini? Betulkah cara yang kita guna untuk mendidik, mengasuh dan menjaga anak-anak kita? Adakah kurniaan ini kita anggap beban? Atau orang yang diseru dan dididik kefahaman, kesedaran dan peribadi mereka? Inikah cara didikan yang disyariatkan oleh Allah SWT dan ajaran Nabi SAW? jwpn itu ada pada diri anda smua...

salam kerinduan dari saya,
CPM honey nurhaliza


mya panas ke?? meh abg peluk mya...



irfan dh kepanasan...


irfan suke buat muka cmni kalau dh x de mood...


abg syg adik mya...


permata hati mama & papa...

anak2 ibarat kain putih yg suci bersih,kami lah yg akan mencorak kan mereka ke arah kebaikan..amin amin amin...

20 CPM's comments:

  1. comeynya irfan n mya..
    yana suke tgk yg dorang minum susu tu..hehe..
    irfan still isap botol ea kak? hehe
    bdw, semoga mereka menjadi anak2 yg soleh + solehah kpd akak n abg ruffy.. :)

    ReplyDelete
  2. aahh irfan still lg susu...hehe..:)bg die bnyk kalsium..:)

    thanks kerna mendoakan..amin..:)

    ReplyDelete
  3. permata ayah bonda......alhamdulillah...:)

    ReplyDelete
  4. COMEI NYA.. TERINGAT XOXO NGAN ABG MASA KAMI KECIK2.. MMG RAPAT... NICE PIC SIS

    ReplyDelete
  5. amir: yeahhh credit to babah nya..:)

    xoxo: yeke?? adik beradik kene rapat2..thanks dear..:)

    ReplyDelete
  6. irfan copy muka mama die...
    comey...
    mya muka babah die kot...
    huhu...
    pape pon 2-2 pon comey

    ReplyDelete
  7. miss: aahh ramai ckp irfan ikut muka mama nya..ala perangai pon sama jgk..eheeh

    mya plak ikut muka n perangai papa nya..:)

    ReplyDelete
  8. ipan cm aizul.. tol tak? hehhehe.. pepandai je.. semoge mereka membesar ngan sihat dan jadi anak2 yang soleh&solehah...

    ReplyDelete
  9. kak cpm.. comeynyer damia ngn irfan.. semoga mereka mnjd anak yg soleh dan solehah.. hehe smoga family akak sentiasa bahagia.. :)) comeyll2 belaka...

    ReplyDelete
  10. adeh cpm..
    knk2 mmg suci....
    bersih..
    putih..
    ^^

    ReplyDelete
  11. hai,salam akak..
    sgt2 touching ble bce entry kali ni..
    rs bhgia ble berada dlm 1 family yg sgt2 bhgia...
    u r so lucky..
    tetibe rase xsbr nk kawin,n nk ade baby..hehe...

    ReplyDelete
  12. hmmm kak, bg benjoy bela irfan n mia bleh?? akak produce laa lagi..yg dua org nih bia benjoy jaga ea..hahaha

    ReplyDelete
  13. so comelnye ur kids.. mcm mama dia :)

    ReplyDelete
  14. huhuu.. first time komen sni.. sory sbb lame jd silent reader.. ;b..
    ccomel sungguh angel 2org nh yer.. semoge sis selalu bhgia brsma fmly..

    ReplyDelete
  15. ur kids are so lovely:)
    salam kenal ye.

    ReplyDelete
  16. they both are so cute la akak :)
    suke tgok irfan kiss mya tu .
    he looks like aizul . haha .
    tp sumpah cute sgt .
    hope they'll be good kids smpy besar2 nt .
    live your life to the fullest akak :)
    tade ape yg kurang , alhamdulillah .

    ReplyDelete
  17. Wahhh makin comel la irfan & mya ni..hehe :)

    ReplyDelete