12 October 2010

~ Apa Dosaku?? ~

ni pic time study 1st sem kat kolej dolu2...mghadiri majlis kahwin teman rapat saya
pic ni time umur saya 16 thn...form 4 x silap

ni pic time form 3...dh puteh sket cuma jerawat still ada kat dahi...

Serius saya x tahu mcm mana nak mulakan entry ni...& saya x tahu apa yg saya harus lakukan...dan saya penat melayan isu remeh temeh ni...tp isu yg remeh temeh ni la yg menganggu fikiran saya...bukan saya x luahkan pd sape2...saya dh cube lakukan utk kurangkan "bebanan" ni...tp ntah laa...saya bukannya nk bukak aib sendiri tp saya dah x tahan utk tanggung bnde ni sorg2...

Saya pon manusia biasa jugak...saya juga x sempurna...masih banyak lagi kekurangan2 saya..saya akui smua tuh tp jgn hukum saya sebegini rupa...apa dosa2 saya??

Saya x mo berselindung lg dengan bnde remeh ni....saya dah penat...serius otak saya dah penat nk layan bende2 ni smua...

Ok saya kongsikan dengan anda smua...

Pada zaman dahulu kala,ada seorg gadis yg bernama "hanny"...die ni baik budaknya...haha...kang dh ting tong...ok serius balik....saya tahu,saya x sepatutnya down dgn isu remeh temeh ni...tp saya harus kuat utk tempuh smua2 ni...kalau perkara2 yg berat saya boleh kuat,x kan la isu remeh temeh cmni,saya nak mengalah kan?? btul x?? stuju??

ok continue balik....

Saya akui,dulu zaman sek rendah saya sgt2 burok...eyh burok plak..tuh x bersyukur plak..i mean,saya ni hanyalah gadis biasa2 saja...cukup smua sifat cumanya saya ni bukanlah di kalangan gadis2 comel...saya akui smua tuh...

Masuk sek menengah pon sama jugak...saya hanyalah gadis kampung yg biasa2 saja...saya bersyukur apa yg Allah anugerahkan...cumanya time peralihan,form 1,kulit saya agak gelap...bukan hitam tau...cuma x cerah je...yer saya akui saya biasa2 je time tuh...

tetapi....

Masuk je f2,saya dah mula sedar akan penjagaan diri...dah mula pandai carik mcm2 produk utk kecantikan wajah...mcm2 yg saya pakai utk kelihatan cerah..akhirnya berkat penjagaan diri yg betul,saya berjaya "mencerahkan kulit muka saya" ..hahah..punya la suke time tuh...tp jerawat kat dahi wajib ada...yg tuh x boleh nk ilang...dan serius saya ckp,saya amat cemburu dengan kulit kwn2 saya yg lain...smuanya gebu2..x de sket pon jerawat di muka...saya merasa benar2 merendah diri...

Dan apabila umur saya menginjak ke alam dewasa...( after spm kot),kulit saya dh pulih dr jerawat2 tuh smua...n maybe struktur kulit pon turut berubah dan menjadikan wajah saya sgt2 lain...

Apa yg saya nak nyatakan di sini...saya sgt2 terkilan bila terjumpa kwn2 sek rendah & kwn2 sek menengah di dunia facebook...rata2 smuanya tidak mengenali siapa saya...benar2 terkilan...tp saya tetap yakinkan mereka yg itu adalah saya...saya sedar saya ni biasa2 saja tp jgn lemparkan kata2 yg kurang menyenangkan hati saya...saya benar2 terkilan dgn sesetengah kwn yg mengata saya yg bukan2...antara kata2 mereka yg saya terima seperti..." eyh yeke ko ni?? lainnya muka?? buat plastik surgeri ke?? muka ko lain giler,mcm pakai susuk je" nape muka ko berubah sgt2 ek?? dulu kan ko hitam..nape skang kulit ko gebu??

itu antara lemparan kata2 yg saya terima dari mereka...dan utk tidak keruhkan keadaan,saya mengambil langkah utk mendelete mereka...x guna saya simpan kwn2 seperti tuh...yer saya sedar siapa saya...tp jgn hukum saya sebegitu rupa...ader juga umpatan2 yg saya dengar dari mereka ttg diri saya tp alhamdulillah saya kuat utk tempuhi smuanya tuh...saya x tahu apa motif mereka buat cmtuh...xpe,saya dah pon maafkan kalian2 yg berkenaan...

Buat smua teman2 yg mengenali saya dulu dan kini...

Tiada satu makhluk pon yg sempurna di dunia ni...hanya Allah yg sempurna ..maka dengan itu,hentikanlah cacian2 kamu tuh smua...takutlah dengan azab Allah...mungkin hari ni,Allah x balas di dunia..tp jgn ingt akhirat kamu akan terlepas...

Smua org pernah melakukan kesilapan...& saya sndiri bnyk belajar dari kesilapan saya sndiri...kerna dengan kesilapan2 itulah kita akan temui kejayaan...

Saya bersyukur kerna dikurniakan seorg suami yg memahami,anak2 yg baik...family yg menyokong saya...kwn2 yg baik...sgt2 berterima kasih pd Allah...

Saya x suka bermusuh dengan sesiapa...maka dengan itu,saya dah pon memaafkan mereka2 yg pernah mengeji,mengumpat dan sbg nya...saya x layak utk mengadili kamu smua...saya serahkan pd Allah...bukan saya nk tunjuk yg saya ni baik..perfect...jgn salah sangka...saya bnyk lg kekurangan yg harus saya perbaiki...tp jgn hukum saya dengan cacian2 sebegitu rupa...jikalau rupa yg "dahulu" membuatkan saya disenangi oleh smua org kat dunia ni...saya lebih pilih wajah yg dulu...sbb saya x mahu rupa yg "skang" menyebabkan ramai yg mengumpat2 & memusuhi saya...saya buntu...dan saya selalu bermonolog dgn diri saya sndiri...apakah wajah saya yg skang ni menyebabkan org ramai memusuhi saya...

Saya pon mcm wanita2 lain jugak...ingin punyai kecantikan wajah...bukan utk dipertontonkan utk org ramai...tp cukuplah utk suami saya shj...itu dah cukup bg saya...tp janganlah hukum saya...

Ok saya dah penat...penat menaip sebenarnya ni...penat nk berfikir pon ye jugak...beri saya ruang utk kehidupan "privacy" saya...smua org nk life cmtuh kan??

Saya x tahu lah coretan saya ni mereka baca ataupun tidak tp saya tetap yakin yg mereka smua akan baca dan mereka faham apa yg saya cube sampaikan di sini...hanya sahabat saya yg memahami & mengenali saya seadanya...x kan selama2 nya wajah saya sama mcm tuh je...mesti ader perubahan walaupun sedikit sbb faktor umur...tp apa2 pon bersyukur...

terima kasih Mary Kay kerna berjaya merubahkan kulit wajahku...:P

akhir sekali...cube hayati kata2 ni sedalam2 nya...

"Kita selalu lupa atau jarang ingat apa yang kita miliki, tetapi kita sering kali ingat apa yang
orang lain ada"

"Lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang tingginya enam kaki"

inilah wajah saya the latest...hanyalah wanita biasa saja...syukur dgn apa yg ada...saya bahagia dgn nyawa2 saya

" x makan dek pujian & x telan dek cacian" -CPM honey nurhali za

saya masih seperti dahulu...yg membezakan hanyalah kulitnya shj..isi tetap sama...:D

29 CPM's comments:

  1. sabar ye kak cpm...mulut manusie kie x boleh nk tutup...lame2 diam lah diorang 2...

    ReplyDelete
  2. saba la ye kak cpm....mulut manusie sape je yang boleh tutup dari mengate orang...lame2 diorang diam lah...

    ReplyDelete
  3. suka ayat yg last skali... beza hanya kulitnya shj tp isi tetap sama :)
    anyway, igt segala pesanan aku tu ye yang. jgn sedih2 cos smua tu tiada gunanya

    ReplyDelete
  4. hany akak kenal hany dah lama wpun kita tak pernah berjumpa...dik, jgn terlalu pikirkan benda2 yg remeh temeh ni..kuatkan semangat hany...hany kan kuat..hany pk semuanya dari sudut yg positif yer..sabar dan byk2 berdoa...i'allah hany akan sentiasa tenang...

    ReplyDelete
  5. akak..gmba 2nd tu da mcm ghupe dato' siti dah..hehe

    tape laa kak..bia laa mereka mencaci.. yg penting, kami tetap syg akak! ;)

    ReplyDelete
  6. dorg jeles kot?
    xpe, akak mmg cantik.
    biarlah apa yg dorang nk kata.

    ReplyDelete
  7. kak cpm xmau pk sgt3 eh...
    sy dulu pn muka lain kot..
    tapi biasela makin tua de perubahan kan...
    dorg mgkn x ubah camne kite ubah, tu smpai kt cmtu...
    sbr je eh kak...

    ReplyDelete
  8. spatutnye mereka bertanye cmni " eyh!! cmne leh dpt kulit cmni? kasi la tips ckit.."

    hehehehe..kn3? mnusia slalu cemburu ats kelebihn org lain..saba ya!

    ReplyDelete
  9. akak kuatkan semangat sebab akak tetap cantik :)

    ReplyDelete
  10. sabar ye kak....manusia memang mcm tu, tahap phd terlalu tinggi...adik sendri punya pengalaman yang sama..diumpat dan dikeji, difitnah sesuka hati hanya kerana kelebihan yang adik miliki...namun adik percaya, semua itu ujian, ade hikmahnya...

    ReplyDelete
  11. sabar ea sis..manusia nie memg ramai yg ade perasaan hasad dengki..nmpk cantik sket, ckp cucuk2 la..
    sy pun comot ga mase kecik2, memg tade sape ar na ngorat..tp skrg sy dah laen..sgt2 laen sampai sume org tegur..tp ta penah la seteruk teguran yg sis trime..
    sbr ye sis..sy tetap adore sis.. ;)

    ReplyDelete
  12. akak jgn sdih yea...mulut org mmg mcm tue..believe or not..sha pun alami benda yg sma...yelah dulu2 selekeh je kn..bila dh bsr msti lah pndai bgaya skit..dn sha sgt suke bmeke-up dh bgaya, ade jgk mulut2 yg ckp x natural beauty lah, apelah....

    yg pntg kta usaha utk baiki diri..hasil ny kta lebih baik skrg kan..alhamdulillah

    akak sgt cantik luar dan dalam...i always adore u... :)

    ReplyDelete
  13. salam...kak honey...hurmm..kdg2 kita memang susah nak puaskan hati org..
    tapi tak pe..yang penting kita boleh menerima kekurangan n kelebihan org lain dan sedia memaafkan org lain....=)

    ReplyDelete
  14. Salam cpm..

    apa yang cpm rasa tu,...saya telah merasakannya.. kita berubah kerana kita nak berubah..pedulikan kata2 mereka. sy pun melalui semua transformasi tu..sedih ada gembira pun ada.asam garam kehidupan..yang penting kita bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang..takmo sedih2 ea dear..see...cpm sekarang menjadi idola gadis2 dan mak2 orang mcm saya niaa...:) jgn down sgt ea..janji Mr.Ruffy syg..irfan dan mia sygkan cpm honey nurhaliza ni...

    ReplyDelete
  15. kuatkn semangat ye yang..byk lg dugaan yg lebih berat dr ini..ini sekadar ujian dr Allah utk mengetahui sejauh mana kita mampu menghadapinya ujianNya..

    ape yg penting org2 yg sering disekeliling hanny lebih mengetahui dan lebih memahami siapa diri hanny..

    syg hanny byk2..! muuuaaahhh :-*

    ReplyDelete
  16. ish2..ujud org mcm tu ek kak?xpe kak..akak kne positif.itu maksudnye skrg ni akak sgt2 cantik.btul x?abaikan org2 mcm tu.life must goes on..ye tak?=)

    ReplyDelete
  17. betul tue cpm..saya pernah rasa apa tg awak rasa....

    ReplyDelete
  18. salam cpm..

    ni 1st time saya komen dkat cpm..saya suka bace blog cpm..entry cpm kali ni benar2 buat hati saya tersentuh..sabar yer cpm..saya pun pernah merasa macam akak rse..sgt2 down prasaan tu..tp saya percaya ada hikmah di sebalik semua tu..ignore them if can make u happy..stay cute cpm..saya suke tengok akak hepy..=)

    ReplyDelete
  19. erm nampak ok je lam gambar2 lama tu hehehe

    alah abaikan je dorang nk ckp ape kan.

    ReplyDelete
  20. akak,just go on your own way.. biar org ckp ape pn.. as long as we dun turn back from HIS path.. ;)

    ReplyDelete
  21. huhu ble bace cite akak lebey krg cm saye je.zaman skola sgt hitam sbb byk berkawad.hodoh cm ugly ducklin lagi.ble jmp membe kt fb yg lame x contact kt fb,ade antara dorg cm x caye.tp dorg +ve je.saye pk camni kak..kire kte kategori beruntung sbb penah rase jd hodoh & cantik(cantik ke??haha tahap ok la..)..sekurangnye kite lbh menhargai ape yg kite ade skrg ;-)

    ReplyDelete
  22. sabar la hanny dah lumrah kehidupan cam gini..mmg sukar nk puaskan hati semua org kan..??yg penting hati sdiri happy udah..
    p/s: nk ty hanny members produk mary kay ker?

    ReplyDelete
  23. best bace blog kak CPM...mmg manusia berubah..cuma perlu pilih ke arah kebaikan atau sebaliknyer...pape pun, sy suke bace blog kak CPM utk rujukan especially psl jagaan kulit...teruskan share tau..hehe

    ReplyDelete
  24. ingtkan rozita che wan punyer blog tadi..teheee:D

    sabar je kak..bese la tu manusia takleyh nmpak org lain lbh sikit..dengki aje..huhu

    ReplyDelete