06 September 2010

~ Mood Raya ~

Salam mood raya utk anda smua...lagi beberapa hari je lagi kan kita smua nak menyambut syawal kan?? so dlm kita sibuk membuat persiapan raya tuh jgn la lupe kan mlm lailatul qadar kita tuh yaa...mana tahu Allah akan turunkan hidayah & makbulkan segala doa2 kita...amin amin...('-')

Skang ni pon dh terasa sgt2 dah bahang aidilfitri tuh kan...ke mana saja kita pergi,smua nya sibuk membuat persiapan raya...dari perkara2 kecik sehinggalah perkara yg besar2...tp baju raya tuh mmg satu perkara yg wajib kan...tp jgn ada plak yg ingin menunjuk2 baju raya tuh...sebaliknya niatkan dlm hati kita, ini adalah tanda kemenangan buat kita smua setelah berjaya berpuasa selama sebulan di bulan Ramadhan...bukan shj berpuasa,kita juga dpt menambahkan amalan2 sunat kita pd bulan tersebut...alhamdulillah...('-")

Dan jgn lupa,dalam kita sibuk membuat persiapan raya tuh,jgn sampai berlakunya pembaziran sbb tuh kan amalan yg Allah x suka...so apa2 pon besederhana itu adalah yg terbaik skali...sbb lepas raya kan,kita nk gunakan duit lg...so kene ingat tuh...('-")

Cube bayangkan...

Ada golongan yg bila tibanya syawal,persiapan yg dilakukan sampai melampau2...sbb nk tnjukkan pd sanak saudara di kampung...tukar kereta baru,umah baru dan mcm2 laa yg serba serbi baru...tp jgn ada yg berniat cmtuh yaaa...ckup kita rasa bersyukur dgn anugerah rezki dari Allah tuh...sbb mmg org lain x kan tahu niat kita tp jgn lupa yg "kat atas tu" tahu apa yg tersirat dalam hati kita...insyallah smua org x mcm tuh kan...alhamdulillah...

Dan cube renung2 kan jugak...

Golongan yg kurang berkemampuan...persiapan mereka ala kadar shj...ckup dgn sehelai baju baru...langsir baru langsung x fikir utk berganti...apatah lagi rumah baru...yg pnting mereka gembira menyambut kedatangan syawal...saya pernah jumpe golongan seperti ini...dan serius saya nyatakan,saya sgt2 bersimpati akan nasib mereka...saya lebih kesian pd anak2 kecil mereka...

So cube kita renung2 kan kembali...walaupun kita x dpt pakai kasut raya mahal2...baju raya mahal2...tudung raya mahal2...bersyukurlah...sbb bila anda sentiasa rasa bersyukur,maka Allah akan sentiasa memberkati kamu smua...dan percayalah ada rezki anda di kemudian hari nnt....x perlu utk kita membazir2 di bulan yg mulia ni...(pesan utk diri saya juga)

Tapi kan, hari raya ni yg seronoknya bila smua ahli keluarga & sanak saudara dpt berkumpul bersama2...betul x?? sama2 bermaafan2...kongsi pelbagai cerita suka & duka...saya rasa sgt2 seronok...ini yg kita mahukan sebenarnya...hubungan yg jauh tuh kita dekatkan...yg dekat tuh kita serasi-serasi kan...yg serasi tuh kita mesra-mesra kan...bile hubungan tuh dh jadi mesra,terasa indah betul ukhwah yg terjalin kerana Allah tuh kan??

Tapi dlm kita ghairah nak menyambut aidilfitiri ni,cube kita bayangkan lagi nasib insan2 yg kehilangan ahli keluarga dalam bulan Ramadhan ni...mcm2 yg kita dengar & baca kat berita2 kan...dan ianya benar2 menyentuh hati saya...bagaimana mereka nk sambut syawal tanpa insan2 yg mereka sayangi di sisi...dpt bayangkan x??
Dan ada satu perkara lagi yg slalu saya bayangkan....

Memang skrg ni saya dah pun punyai family sendiri..saya bahagia..alhamdulillah...cuma kadang2 saya selalu membayangkan bagaimana lah aidilfitri saya jikalau tanpa mak & ayah saya...serius saya x dpt nk bayangkan mcm mana perasaan saya di pagi aidilfitri tuh nnt...dan mcm mana lah adik beradik saya yg lain jikalau mak & ayah saya sudah tiada lagi...adakah hubungan kami masih lg akrab seperti skrg ni?? itu persoalan yg sntiasa bermain2 di kotak fikiran saya ni...saya masih ingat lagi kata2 ayah saya " aidilfitri ni meriah jikalau ada mak & ayah ada je,tp bila mak & ayah sudah tiada,kemeriahan tuh hilang" ...saya x nak berlaku sedemikian rupa...saya bersyukur sbb skrg mak & ayah saya masih ada lagi dan saya berjanji akan buat yg terbaik utk mereka selagi mereka masih ada ni...saya janji...& saya juga akan menjaga hubungan adik beradik saya...

Ok laa smua...saya x mo sedey2 bulan puasa ni...saya x nk layan perasaan yg wujud ni..apa yg penting,saya akan menyambut aidilfitri bersama2 insan2 yg saya amat2 sayangi dlm hidup saya....saya rasa bersyukur atas apa yg Allah telah anugerahkan dlm kehidupan saya...

Dan kepada sahabat2 saya...teman2 seperjuangan saya...teman2 di fb,blogger2...peminat2...dengan rasa rendah diri nya,saya ingin menyusun sepuluh jari memohon ampun & maaf jikalau selama kita berkenal2 an,bersahabat kerana Allah ni, saya ada melakukan sebarang kesilapan...mohon maaf ya smua...semoga Aidilfitri tahun ni akan memberikan seribu makna buat kita smua dan semoga ukhwah yg terbina antara kita,akan sntiasa Allah berkati..insyallah amin amin amin...('_")

jikalau smua org beraya dengan baju baru tetapi saya berbangga sbb thn ni saya beraya dengan perut baru...:P


Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir & Batin

Ikhlas dari,
CPM honey nurhaliza